Jeg anser Oslo som et slikt viktig punkt, selv om jeg er oppvokst i Bergen. Den byen er også et viktig punkt, selv om jeg flyttet derfra for mer enn 40 år siden. Stavanger og Haugesund må også kunne sies å være viktige punkter i denne sammenhengen.
Oslo-området huser, rundt regnet, halvannen million mennesker. I Hordaland med Bergen bor det en knapp million, og i Rogaland med Haugesund og Stavanger enda noen færre. Men ser vi stort på det, snakker vi her om til sammen rundt halvparten av Norges befolkning. Mellom disse befolkningstette områdene, finnes det per i dag, i år 2015, ingen gode veiforbindelser.
Mellom disse befolkningstette områdene, finnes det per i dag, i år 2015, ingen gode veiforbindelser
Allerede i 1909 hadde hardføre rallarer klart å hakke og sprenge seg fra Bergen til Oslo over ugjestmildt høyfjell, helt opp til 1301 meter på det høyeste, gjennom 182 tunneler og til sammen 493 kilometer. De hadde også rukket å legge skinnene for Bergensbanen som dermed kunne åpnes 27. november det året.
Da var Bergen endelig knyttet sammen med Østlandet uten behov for båt, og frakt av folk og fe over landjorden kunne begynne. Men det tok ytterligere rundt 30 år før Hardangervidden kunne forseres med bil på det som ble Riksvei 7. Det har i hele min levetid vært den foretrukne veien over fjellet fra eller til Bergen, så sant den var åpen – og det var den lenge bare i sommerhalvåret. Først fra slutten av mai eller begynnelsen av juni kunne vi forvente at veien var farbar på 1970-tallet.
Mye har skjedd med Riksvei 7 siden dengang. Den ble etter hvert forsøkt holdt helårsåpen, de vanskeligste partiene i Måbødalen og langs Krøderen er rettet ut og gjort bredere og, ikke minst, Hardangerbroen er bygget. Alt dette har ført til at både person- og lastebiltrafikken over fjellet på Rv 7 har øket.
Men om Hardangervidden viste seg fra sin utilnærmelige side, hadde vi som regel alternativer via Filefjell eller Haukeli. Det hendte imidlertid at det var stengt der også, og fergefritt var det på ingen måte.
I januar i år mottok samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen Statens vegvesens rapport om hvilke veiforbindelser mellom øst og vest som bør prioriteres i årene som kommer. Ikke helt uventet er det Haukeli (E134) og Hemsedal (Rv 52) som blir anbefalt. Rv 7 kan oppfattes som taperen sammen med E16 over Filefjell. De anbefalte forbindelsene løftes frem fordi de er kortest og raskest. Rapporten er sendt ut på høring, med svarfrist i mai.
Med rapporten i hånd har ministeren selv, i egen person og med fyldig følge og bred mediedekning, nylig kjørt frem og tilbake over vinterfjellet mellom øst og vest for ved selvsyn å kunne danne seg et bilde av veistandard, rasfare, tidsbruk og annet som de veifarende har måttet slite med siden bilene begynte å rulle i dette landet.
Solvik-Olsen og hans statssekretær Bård Hoksrud med følger «testet» i februar de fire aktuelle strekningene, statsråden tok for seg E16 og Rv 7, statssekretæren Rv 52 og E134.
– Det er viktig at vi oppnår større pålitelighet og redusert reisetid mellom øst og vest, understreket statsråden i sakens anledning.
Jeg kunne ikke sagt det klarere selv.
Og inntil et bedre alternativ muligens er kommet på plass om noen tiår, kommer jeg nettopp derfor fortsatt til å velge Rv 7 over Hardangervidden når jeg skal til eller fra Bergen. Så sant den ikke er stengt.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen