Å reise kollektivt i Bergen er ikke for nybegynnere. Å finne ut av rutetider, holdeplasser og priser er ikke bare en utfordring, noen ganger er det umulig. Den informasjonen som gis, forutsetter lokalkunnskap.
En omlegging av engangsavgiften for biler i en mer konsekvent miljøvennlig retning vil på lang sikt kunne lede til en betydelig reduksjon i norske bilers CO2-utslipp. Men dersom tiltaket skal få maksimal miljøeffekt, vil en måtte dempe progressiviteten i engangsavgiften.
CIENS, et tverrfaglig senter for miljø- og samfunnsforskning, er en realitet fra 1. oktober. Senteret skal ha hovedfokus på miljøutfordringene i vår tid, basert på en erkjennelse av at miljøspørsmålene blir stadig mer sammensatte og krever helhetlige og tverrfaglige angrepsmåter.
Norske bileiere betaler årlig mer enn en halv milliard kroner for obligatorisk, periodisk kontroll av sine kjøretøyer (EØS-kontroll). Men kontrollene synes ikke å føre til færre trafikkulykker. Det er vanskelig å gi noen god forklaring på hvorfor kontrollene ikke virker.
Jernbaneverket reiser i dette innlegget spørsmålet om tiden nå er moden for å samle de ulike tilsynene i ett transporttilsyn, med et overordnet ansvar for å se risiko og sikkerhetstiltak i sammenheng, til beste for samfunnet.