Du er her

Forakt for Ramsarkonvensjonen

Stortinget sa i desember 2002 nei til å legge Ringeriksbanen over Kroksund i Hole kommune. 13 år senere er ikke våtmarker, matjord og andre naturverdier verdt noe som helst. Disse så sentrale verdier har i disse årene ikke forandret seg!

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Debatt vignettNorske myndigheter ved Klima- og miljødepartementet inviterte i august delegater fra Ramsarsekretariatet i Sveits til å komme med faglige råd etter at delegatene besøkte Ringerike den 2. og 3. juli 2015. Besøket omfattet flere befaringer i området.

 

I praksis vil det si at våtmarker og andre lokale miljøverdier betyr lite eller ingenting for regjeringen og deres to samarbeidspartier, Venstre og KrF

Norge ratifiserte Ramsarkonvensjonen i 1974, og Nordre Tyrifjorden våtmarkssystem, som ligger i kommunene Hole og Ringerike, ble innlemmet i konvensjonen i 1996.

Regjeringens to frontfigurer, statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen, ga sammen med sine to samarbeidspartnere Venstre og KrF, ved partileder Trine Skei Grande og partileder Knut Arild Hareide, en pressekonferanse på Sundøya ved Sundvollen søndag 30. august 2015. Alle fire hyllet i sine jubeltaler at nå skulle både en dobbeltsporet Ringeriksbane og en firefelts motorvei bygges tvers gjennom ringeriksbygdene i en hurtigtogsfart uten sidestykke i norsk samferdselspolitikk.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen antydet sågar i sin tale at regjeringen håpet at samferdselstiltakene kunne bli flere milliarder kroner billigere enn de 26 anslåtte milliardene. Byggestart i 2019 og ferdig i 2024.

Oppdragsbrevet, også av 30. august, fra departementet til Jernbaneverket og Statens vegvesen, gir føring om at det ikke er plass for slingringsrom; kommunedelplan kuttes vekk for å gå direkte til reguleringsplan i planarbeidet. I praksis vil det si at våtmarker og andre lokale miljøverdier betyr lite eller ingenting for regjeringen og deres to samarbeidspartier, Venstre og KrF. Dette understreker at Norge ikke er noen slik miljønasjon som de ofte ynder å snakke om i internasjonal sammenheng.

Venstres leder Trine Skei Grandes lovprising av ny bane og motorvei gjennom Holes unike natur og våtmarker fra Kroksund til Storelva var ikke noe vakkert miljøgrep. Det dreier seg her om ikke reparerbare miljøødeleggelser for all fremtid, noe som til de grader avkler Venstres påståtte miljøprofil. Ble dette valgjippoet fra Venstre på denne svarte søndagen i Holes lange historie, med vikingkonger og eventyr over de sollyse sletter, noe Venstres partileder ble lurt inn i av den blå regjeringen?

Sakens videre gang kan vel være at regjeringen ved Klima- og miljødepartementet svarer på Ramsars endelige rapport av 4. september 2015. Kan Norge nå risikere å få en strøm av anklager mot seg fra den frivillige internasjonale BirdLife Partners med mer enn 13 millioner medlemmer og støttespillere over hele verden?

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS