Hvordan skal vi bli kvitt luftforurensningen i de største byene våre, spesielt i Oslo og Bergen, på kalde vinterdager? I hvert fall ikke ved å innføre en NOx-avgift på alle nye personbiler fra og med neste år, slik regjeringen foreslår.
Samfunnsøkonomisk riktige lufthavnavgifter innebærer generelt lavere avgifter, en relativt sterkere avgiftsbelegging av passasjerer kontra flybevegelser og en hardere avgiftsbyrde på små enn på store fly
Internasjonal forskning hevder at transportplanleggere er mer opptatt av å få prosjekter finansiert og bygd enn av å presentere riktige prognoser, med den følge at beslutningstakere blir forledet til å velge prosjekter som fremstår i et urealistisk gunstig lys. Norske eksempler antyder at situasjonen er noe bedre her i landet
Sjåfører som frakter passasjerer – det være seg i buss, på T-bane eller i taxi – er langt mer bekymret for å reise enn det publikum er, fremgår det av en studie utført av norske TØI og franske IFSTTAR.
Ni av ti dødsfall og skader i trafikken her i verden skjer i utviklingslandene, ifølge tall fra Verdens helseorganisasjon (WHO). Bare i Brasil krever trafikken hvert år mer enn 57 000 menneskeliv
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern