I år ender vi kanskje på 125 drepte i trafikken. I 1970 var det 560. Hva forklarer den kraftige nedgangen i antall drepte? Min første innskytelse når noen spør om det, er å svare: Det er et mysterium. Men er det nå egentlig det? Vet vi virkelig ingen ting om hva som forklarer nedgangen i antall drepte?
I september ble det første spadetaket tatt i en motorveiutbygging som vil gjøre nabokommunene Bergen og Os til tette samboere. Med fire felt og en maksimal hastighet på 110 km/t reduseres reisetiden til det halve.
Fremtiden nærmer seg raskt. Den 22. utgaven av den årvisse verdenskongressen for intelligente transportsystemer (ITS) ble arrangert i Bordeaux denne måneden. «Space» var et nøkkeltema – i både jordlig og romlig forstand.
Transportmodeller kritiseres blant annet for ikke å være tilstrekkelige for informert transportplanlegging. Vi forklarer hvorfor transportmodeller er en absolutt nødvendighet for gode transportplaner, og at de er rimelig treffsikre. Budskapet er at transportmodeller består, men kan gjøres bedre. Opponenter bes om heller å komme med konstruktive bidrag til forbedringer.
«Vi ønsker å rulle ut gode sykkelløsninger som kan brukes i alle byområder», skriver forfatterne av dette innspillet.
Etter flere år med synkende passasjertall, ble busstilbudet i Bodø lagt om og forenklet høsten 2012. Tre år senere er nedgangen snudd til sterk vekst, og omleggingen har vært lønnsom.
Samferdselsbudsjettet viser at regjeringen holder tritt med de planlagte rammene for satsing på veg og jernbane i NTP 2014–17.
Det finnes noen krefter – blant dem en håndfull godt voksne herrer – som gjør hyppige forsøk på å overbevise andre om at jernbanen her i landet koster samfunnet mye mer enn den smaker. Det er bra at slike krefter finnes.
VW-skandalen vokser seg stadig større. Dersom det er jukset med utslippstall, er det selvsagt alvorlig og kan få store konsekvenser. Det ligger store penger og mye prestisje i å fremstå som «miljøvennlig». Bilprodusentene kan tjene mye og myndighetene tape tilsvarende når bl.a. avgiftene blir beregnet på bakgrunn av tallene som oppgis i typegodkjenningen, og de tallene er uriktige.
Realisering av store vegprosjekter krever grundige utredninger hvor den strategiske dimensjonen kan være avgjørende. Uten slike utredninger kan vi risikere å sløse bort milliarder på veger som senere viser seg overflødige.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern