Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Tidlig i sin karriere som Danmarks transportminister, han tiltrådte i slutten av juni, er Benny Engelbrecht i dag i Oslo for å plukke opp kunnskap om norsk satsing på elbiler og annen grønn mobilitet.
LITT AV HVERT: Etter et nytt utspill fra den europeiske tilsynsmyndigheten EASA synes usikkerheten omkring fremtiden for den ulykkesutsatte flymodellen Boeing 737 MAX større enn den allerede lenge har vært.
LITT AV HVERT: Den knappe tre km lange jernbanestrekningen mellom Follum tømmerterminal og Hønefoss stasjon er blitt elektrifisert – med en mer effektiv og mindre miljøfiendtlig tømmertransport som resultat.
LITT AV HVERT: Danmark tar i dag i bruk tøffere reaksjoner enn hittil mot ulovlig bruk av mobiltelefon og andre kommunikasjonsapparater under kjøring av motoriserte transportmidler.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern