Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Antallet flypassasjerer på reise via statlige Swedavias ti flyplasser i Sverige viste fall også i august.
LITT AV HVERT: Hvordan sørge for at elsparkesyklene glir mest mulig problemfritt inn i bytrafikken? Et forestående møte mellom samferdselsminister Jon Georg Dale og utleiere av elsparkesykler kan tenkes å bidra til gode svar.
LITT AV HVERT: En av de tre passasjerbåtene på kollektivtrafikkruten mellom Aker brygge i Oslo sentrum og Nesodden i Akershus er ombygget til batterielektrisk drift, etter hittil å ha gått på naturgass.
LITT AV HVERT: Usikkerhet om de økonomiske fordelene ved å velge elbil bremser elbilsalget, mener Norsk elbilforening, som uttrykker bekymring over et lavere salg enn foreningen hadde ønsket.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern