Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Stavanger ble i dag tildelt Mobilitetsprisen 2019 og fikk da betegnelsen «Norges smarteste by», forklart med «sitt offensive og nytenkende arbeid innen mobilitet.»
LITT AV HVERT: Stadig større og flere cruiseskip, stadig mer miljøpåvirkning – og voksende protestbølger fra lokalbefolkninger som føler seg negativt berørt, ikke bare i norske byer og fjorder, men også ute i verden.
LITT AV HVERT: Bompengeringen i Bergen har vært gjennom mange forviklinger og mye frem og tilbake i løpet av første halvår i år.
LITT AV HVERT: Rekken av dem som sier nei til ny tunnel under Oslofjorden og heller vil ha bro, vokser ytterligere: Nå sier interessegruppen Vegforum Øst–Vest det samme.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern