Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Elbiler og andre elektrifiserte transportmidler vil ikke gi noen stor økning i strømforbruket i Norge de kommende to tiårene, anslår Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
LITT AV HVERT: Vegtilsynet har sett nærmere på den statlige veibyggeren Nye Veier AS, Statens vegvesens konkurrent, og kommet frem til at den unge aktøren ikke ivaretar trafikksikkerheten i utbyggingsområdet E6 Innlandet.
LITT AV HVERT: I havneområdet i Oslo står en rekke elvarebiler og elvaresykler klare til å distribuere varer i det sentrale byområdet – i regi av det globalt aktive logistikkselskapet DB Schenker.
LITT AV HVERT: En gjennomgripende modernisering av tunnelbanen i Glasgow inkluderer innkjøp av nye togsett, førerløse sådanne, og det første av dem er nå ankommet den skotske storbyen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern