Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Den rundt 350 kilometer lange hovedveien mellom Alta i øst og Tromsø i vest er blitt litt enklere og raskere å forsere …
LITT AV HVERT: Den typen trikk Oslo har bestilt er vel utprøvd i andre byer og skal gjøre en god jobb også her, fastslo toppsjefen i den spanske trikkeprodusenten CAF da han i dag viste ansikt i den norske hovedstaden.
LITT AV HVERT: Reduserte utslipp, mindre støy, tid og penger spart – dette er gevinster som ifølge jernbaneeier Bane NOR kan høstes ved at det 2,7 km lange industrijernbanesporet fra tømmerterminalen på Follum til Hønefoss stasjon blir elektrifisert.
LITT AV HVERT: Marokkos kong Mohammed VI og Frankrikes president Emmanuel Macron var blant notabilitetene som fikk seg en lynrask togtur da Marokkos – og dermed Afrikas – første jernbanelinje for høyhastighetstog ble offisielt åpnet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern