Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos slet lenge med å få amerikanske myndigheters OK for det som ble til en storsatsing på flyvninger til og fra USA, men nå får han en solid amerikansk takk for satsingen.
LITT AV HVERT: Cyriac George, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), er blitt premiert for en masteroppgave han i fjor fikk godkjent ved Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) ved Universitetet i Oslo (UiO).
LITT AV HVERT: Etter flere tiår med norsk statlig eierskap i SAS og mange års snakk om salg av det som etter hvert var igjen av eierskapet, har den norske stat solgt seg helt ut av det tradisjonsrike skandinaviske flyselskapet.
LITT AV HVERT: Mobiltelefonen kan være til avgjørende hjelp når en ulykke inntreffer, men den fungerer ikke på alle veistrekninger i Norge – eksempelvis ikke på hele fylkesvei 63 Trollstigen, der myndighetene nå leter etter en løsning.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern