Ta parkeringsplassen fra en bileier, og du mister bileierens sympati. Riktig? Det kan komme an på hvem du spør, på hvordan p-plassfrarøvelsen blir forklart, og på om det i rimelig nærhet finnes en alternativ p-plass.
«Tapet ved å velge vekk de lønnsomme prosjektene til fordel for de ulønnsomme er 46 milliarder», skriver Harald Minken i denne kronikken.
Norges hovedflyplass på Gardermoen synes å måtte videreutvikle utenlandstrafikken, spesielt med interkontinentale ruter, for å nå sine inntektsmål, men sliter i så måte med hard konkurranse fra andre nordiske hovedflyplasser.
188 mennesker omkom i trafikken i 2013, ifølge foreløpige tall. I 2012 var det foreløpige tallet 148, det endelige 145. Har trenden i retning av færre drepte i trafikken snudd? Eller står vi overfor et tilfeldig utslag?
Det er et vedvarende trykk i mediene om at utenlandske lastebiler ødelegger markedet, tar fra norske transportører jobben og fører til «sosial dumping». Den nøytrale fagbetegnelsen kabotasje er nå blitt et skjellsord på linje med «sabotasje». Kabotasje er blitt betegnelsen på enhver lastebil med utenlandske skilt på norske veier.
«Er det like viktig å spare 10 minutter på arbeidsreisen når man underveis kan oppdatere seg på de siste nyhetene på nettavisene og status for venner på Facebook, gjøre unna eposter eller reflektere over hverdagen med favorittbandet på øret?» spør artikkelforfatterne.
Fra 1978 ble det innført vrakpant ved innlevering av lette motorkjøretøy for opphugging ved godkjent avfallsplass. Formålet med vrakpanten er å resirkulere en størst mulig del av kjøretøyenes bestanddeler, samt å hindre forsøpling og utslipp av miljøgifter.
Lykkes, lykkes ikke? Nigel Halpern vurderer Norwegians muligheter til å lykkes med sin satsing på lavprisruteflygninger over lange distanser fra og til Europa.
Det er et uunngåelig faktum at vi et par dager inn i hvert nye år konfronteres med tallene for hvor mange liv trafikken krevde i året som gikk.
Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å unngå denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern