Du er her

Nr. 01

  • LEDER

    Trikken skal selvfølgelig frem, men...

    Ta parkeringsplassen fra en bileier, og du mister bileierens sympati. Riktig? Det kan komme an på hvem du spør, på hvordan p-plassfrarøvelsen blir forklart, og på om det i rimelig nærhet finnes en alternativ p-plass.

  • KRONIKK

    Oppskrift for en bedre prioritering av vegprosjektene

    «Tapet ved å velge vekk de lønn­somme prosjektene til fordel for de ulønnsomme er 46 milliarder», skriver Harald Minken i denne kronikken.

  • Hard flyplasskonkurranse om interkontinental trafikk

    Den store, nordiske luftkampen

    Norges hovedflyplass på Garder­moen synes å måtte videreutvikle utenlandstrafikken, spesielt med interkontinentale ruter, for å nå sine inntektsmål, men sliter i så måte med hard konkurranse fra andre nordiske hovedflyplasser.

  • KOMMENTAR

    Flere trafikkdrepte i 2013: Tilfeldighet eller trendbrudd?

    188 mennesker omkom i trafikken i 2013, ifølge foreløpige tall. I 2012 var det foreløpige tallet 148, det endelige 145. Har trenden i retning av færre drepte i trafikken snudd? Eller står vi overfor et tilfeldig utslag?

  • Norske lastebiler hevder seg godt i konkurransen

    Det er et vedvarende trykk i mediene om at uten­landske lastebiler ødelegger markedet, tar fra norske transportører jobben og fører til «sosial dumping». Den nøytrale fagbetegnelsen kabo­tasje er nå blitt et skjellsord på linje med «sabo­tasje». Kabotasje er blitt betegnelsen på enhver lastebil med utenlandske skilt på norske veier.

  • Ny teknologi gir reisetiden nytt innhold

    «Er det like viktig å spare 10 minutter på arbeidsreisen når man under­veis kan oppdatere seg på de siste nyhetene på nettavisene og status for venner på Facebook, gjøre unna eposter eller reflektere over hverda­gen med favorittbandet på øret?» spør artikkelforfatterne.

  • Vrakpant: Bra for miljøet, men ikke for klimaet

    Fra 1978 ble det innført vrakpant ved innlevering av lette motorkjøretøy for opphugging ved godkjent avfallsplass. Formålet med vrakpanten er å resir­kulere en størst mulig del av kjøre­tøyenes bestanddeler, samt å hindre forsøpling og utslipp av miljøgifter.

  • NÆRBLIKK

    Verdens øyne er rettet mot Norwegian

    Lykkes, lykkes ikke? Nigel Halpern vurderer Norwegians muligheter til å lykkes med sin satsing på lavprisrute­flygninger over lange distanser fra og til Europa.

  • Om et trist tilbakeslag

    Det er et uunngåelig faktum at vi et par dager inn i hvert nye år konfronteres med tallene for hvor mange liv trafikken krevde i året som gikk.

  • Oppvarmende fjærskyer fra flytrafikken

    Cirrusskyer fra flyenes kondensstriper står for en betydelig andel av oppvarmingen fra flytrafikk. Klarer vi å unngå denne skydannelsen, begrenser vi også oppvarmingen fra sektoren.

Viser fra 1 til 10 av totalt 12 artikler
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS