Du er her

Nr. 09

  • Fornøyde eiere:

    Elbil også neste gang

    Mindre enn én prosent av spurte elbileiere sier de ikke vil kjøpe elbil neste gang, viser en undersøkelse.

  • Et kampanjeskilt som virker:

    «Del veien» – for bedre samspill

    Både syklister og bilister ble snillere mot hverandre etter at det i sommer forsøksvis ble satt opp «Del veien»-skilt på en mye brukt veistrekning for trening og utfart i Maridalen i Oslo.

  • Formel 1 - Nullvisjon i praksis:

    20 år med null omkomne førere i «verdens farligste sport»

    Formel 1 – bare ordet formidler inntrykk av svidd gummi, sitrende spenning og, ikke minst, risiko! Men til tross for at det til tider kjøres i over 300 km/t og til tross for at det smeller iblant, har ingen førere omkommet i dette fartsspillet de siste 20 årene.

  • Refleksjoner: Den selvkjørende bilen:

    Fra utopi til virkelighet

    Det blir fort store overskrifter når selskaper som Google og Tesla engasjerer seg i noe. Nå dreier det seg mye om selvkjørende biler. Men også de fleste av de andre store bilprodusentene jobber med den saken. I Sverige, for eksempel, gjør Volvo offentlige gater (u)trygge i Göteborg. Men hva er det vi står overfor?

  • Oppgradering av Kolsåsbanen – per minutt, per passasjer eller per kilometer?

    Are Wormnes skriver i siste nummer av Samferdsel at oppgradering av Kolsåsbanen har kostet 725 millioner kroner per spart minutt. Denne sammenlikningen gir ikke et riktig inntrykk av hva samfunnet får igjen for investeringen.

  • Modulvogntogene besto prøveordningen:

    Samfunnsøkonomisk lønnsomme

    Transportøkonomisk institutt (TØI) har kartlagt de norske erfaringene med bruk av modulvogntog i perioden 2008–2013. Evalueringen viser at å tillate modulvogntog på opptil 25,25 m og 60 tonn, slik det er blitt gjort i prøveperioden, har gitt positive virkninger for næringsliv og miljø. Bruken av modulvogntog har ikke hatt påviselige negative virkninger på trafikksikkerhet eller -avvikling, og den har medført relativt lave kostnader for offentlig sektor. Kort sagt har modulvogntogene vært samfunnsøkonomisk lønnsomme.

  • Hvordan vurdere verdien av et tapt menneskeliv i trafikken?

    Betalingsvillighetens paradokser

    «Begrepet betalingsvillighet brukes vanligvis mest om goder som ikke har markedspris, men der man ønsker å få vite hvor høyt verdsatt godene er. Bedre trafikksikkerhet er et slikt gode,» skriver Rune Elvik.

  • På lastebilsjåførenes ønskeliste:

    Mer fleksibel regulering av kjøre- og hviletid

    De fleste lastebilsjåførene er omfattet av reglene for kjøre- og hviletid i sitt arbeid, og de kjenner regelverket, viser en undersøkelse utført ved Høgskolen i Harstad (HiH). Sjåførene mener det er behov for reglene, da de bedrer arbeidssituasjonen og hindrer utnyttelse av sjåførene.

  • Lakseeksporten øker kraftig - press på veger og ferjer

    130 vogntog fylles daglig

    Oppdrettsnæringen opplever en formidabel vekst i produksjonen av laks og ørret – en vekst som forventes å fortsette. Transportene produksjonen genererer, skaper betydelig press på enkelte veg- og ferjestrekninger. Eksporten består i all hovedsak av ferske produkter som logistikkmessig betinger raske og forutsigbare transporter

  • Med inspirasjon fra Norge:

    Nytt verktøy bidrar til bedre trafikksikkerhet i Danmark

    Forbedrede kunnskaper om hvorfor vegtrafikkulykker skjer og i neste omgang medfører tap av menneskeliv – dette blir sett som positive resultater av at Danmark i 2010 tok i bruk et nytt verktøy i trafikksikkerhetsarbeidet.

    Verktøyet kalles «Den udvidede dødsulykkesstatistik» (DUS). Det har hentet inspirasjon fra et arbeid som Statens vegvesen startet i Norge i 2005, ved å etablere ulykkes-analyse-grupper (UAG) som foretar dybdeanalyser av dødsulykkene i vegtrafikken.

Viser fra 1 til 10 av totalt 12 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS