Flere mennesker, spesielt ungdommer, omkommer i trafikken i økonomiske oppgangstider enn i nedgangstider. Forklaringen er at mer penger i lomma betyr mer kjøring
Mange eldre tilpasser sin bilkjøring til hva de synes de mestrer. I en fremtid med flere eldre bilførere, både kvinner og menn, kan dette være et utgangspunkt for en vurdering av å gi eldre begrensede kjøremuligheter – fremfor å frata dem førerkortet
Norge var blant de land i Europa som hadde høyest andel alkoholrelaterte dødsulykker i trafikken, viste en oversikt fra EU-prosjektet SafetyNet. Men kan det stemme at Norge - med lavt alkoholforbruk, strenge promillegrenser og streng politikontroll - virkelig kommer så dårlig ut i en europeisk sammenligning? Svaret er nei. Plasseringen kan forklares med dårlige tall både fra Norge og flere andre land
Forandringens vind feier over USA. Når skal forandringen komme til samferdselspolitikken? Tusenvis av amerikanske forskere er ikke lenger i tvil om målet: ’80 in 50’, dvs 80 % reduserte drivhusgassutslipp i 2050. Men virkemidlene .....?
Samferdselsdepartementet bruker gulrøtter, Miljøverndepartementet preken. Ingen bruker pisk. Måloppnåelsen innen området samordnet areal- og transportpolitikk i by, er ganske svak
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern