Et passasjertog med 400 passasjerer har sporet av i et rasområde mellom Mjølfjell og Uppsete på Bergensbanen. Rundt 100 personer må transporteres ut for medisinsk behandling. De resterende 300 passasjerene må vente på transport på ulykkesstedet. Det er minus 20 grader og dyp snø i skadeområdet. Der er ingen brøytet veg.
Bilen og mobiltelefonen gjør oss mobile og tilgjengelige og forandrer måten vi organiserer hverdagen på. Vi planlegger mindre på forhånd og tar mer på sparket. Med mobiltelefon og bil er vi mer fleksible og kan lettere spontant forandre planlagte gjøremål og kjøreruter. Dette fører til mer bilbruk i barnefamilier.
En ”nullvisjon” aksepterer ulykker, bare de ikke er så alvorlige at de går på liv og helse løs. En ”nullfilosofi”, derimot, aksepterer ikke noen ulykker. Begge begrepene markerer en klar prioritering av sikkerhet. Likevel er det ikke gitt at de får noen reell betydning når de settes ut i livet.
Regjeringen vurderer å innføre faste, lave grenser for påvirkning også av andre rusmidler enn alkohol. Før det kan skje, må det forskes mer. Men det trenger ikke ta lang tid før grenser for påvirkning kan fastsettes for beroligende stoffer og cannabis.
Utviklingen i luften vil bare gå én vei de nærmeste årene – oppover! Prisene vil ikke stige. Det sørger konkurransen for. I løpet av de tre neste årene blir nærmere 350 nye mellomdistansefly satt i drift i Europa – en flypark tilsvarende hele SAS’ flåte. Kampen for å fylle dem blir knallhard. De etablerte nettverksselskapene går enda tøffere tider i møte: Lavprisselskapene forventes å angripe på deres hjemmebane.