Du er her

Nr 5

  • Sikkerheten pleies bedre i luften enn på bakken

    Piloter i luftfarten har bedre sikkerhetskultur enn baneførere, som for sin del har bedre sikkerhetskultur enn bussjåfører, fremgår det av et nylig avsluttet forskningsprosjekt. Og blant pilotene skårer de som fører helikopter bedre enn dem som fører fly

  • 75 vogntog daglig med fersk laks og ørret til utlandet:

    Bra for miljøet om fisken tok toget

    Dersom all fersk oppdrettsfisk som eksporteres fra Norge først ble sendt med tog til Alnabruterminalen i Oslo for omlasting til bil, kunne det hentes ut betydelige miljøgevinster, viser en fersk SIB-rapport fra Handelshøgskolen i Bodø. Men hvis fisken først er på toget, vil fiskeeksportørene helst ikke laste om før den er kommet til sentrale terminaler i Europa, og det byr på betydelige utfordringer.

  • Samferdsel i en nedgangstid

    ”Etter depresjonen kommer inflasjonen”, sa Jacques Attali, tidligere rådgiver for president Mitterrand, med hentydning til Ludvig XIVs berømte ”etter oss kommer syndfloden”. Attali var hovedtaler ved International Transport Forum (ITF) i Leipzig, som i år handlet om ”Samferdsel for en global økonomi: utfordringer og muligheter i en nedgangstid”.

  • Avinor-sjef Sverre Quale:

    Advarer mot blind satsing på lyntoget

    Høyhastighetstog mellom Norges største byer vil undergrave eksistensgrunnlaget for mange flyplasser og dermed true den etablerte distriktspolitikken, mener konsernsjef Sverre Quale i den statlige flyplasseieren Avinor.

  • LEDER Samferdsel nr. 5 2009

    Streknings-ATK: Sikkert at det blir sikrere?

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS