«Kø, kork og kaos – tre stikkord som har kjennetegnet store deler av hovedveinettet i Oslo og Akershus, skal gradvis gå over i historien og forhåpentlig opphøre helt i år 2005. Bortimot 10 milliarder kroner vil totalregningen komme på – renter inkludert – og av dette skal trafikantene betale godt og vel det halve».
Langpendlerne innenfor intercity-triangelet rundt Oslo har i stor grad høyere utdanning og er en viktig ressurs for kompetansenæringene i Oslo-regionen, viser en undersøkelse foretatt av TØI. Dette er et hittil lite belyst argument for videreutbygging av intercity-tognettet.
En rekke offentlige og private arbeidsgivere har lagt opp til at ansatte skal la bilen stå hjemme når de drar til jobben, og resultatene er i mange tilfelle målbare. Statens vegvesen og virksomheter i Kongsberg Teknologipark er blant eksemplene
Mindre sykling og gange, mer bilkjøring… Randi Hjorthol beretter i denne artikkelen om en utvikling som ikke i alt og ett er i harmoni med politiske ønsker og målsettinger.
Sigrid Oterholm Hoem og Heidi Tveit Eilertsen forsvarer Innovasjon Norge mot kritikk for å ha nedlagt Gjesteundersøkelsen – og forklarer hvorfor den erstattes med den nye Turistundersøkelsen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern