Vi blir fra tid til annen grepet av tvil. I hvert fall blir vi iblant rokket i vår sterke tro på at miljøet vårt her hjemme må vernes for fremtiden, nærmest for enhver pris. Denne uroen, la oss kalle den det, kommer gjerne over oss når vi har vært ute og reist.
Vogntog er utløsende part i kun en tredjedel av dødsulykkene de er involvert i. For høy fart, uoppmerksomhet, feilhandlinger, sovning, tidspress og vogntogets blindsone er de viktige risikofaktorer i ulykker der vogntoget er utløsende part.
Utenlandske studier konkluderer med at en bevisst uregulert sammenblanding av myke og harde trafikanter i begrensede byområder skaper økt trafikksikkerhet, men en kritisk gjennomgang av studiene viser at konklusjonene bør tas med en klype salt.
Høyres transportpolitiske talsmann Øyvind Halleraker framsetter, i forrige nummer av Samferdsel (nr. 5 – juni 2010), en rekke uriktige påstander om TØIs syn på høyhastighetsbaner. Påstandene ble gjentatt i Dagens Næringsliv 28.7. og imøtegått i samme avis den 10.8.
«Fly er i dag, sagt litt enkelt, det mest miljøvennlige transportmiddel – bortsett fra at det bruker feil drivstoff. Om noen år vil luftfarten bruke syntetisk drivstoff, og være vesentlig mer energieffektiv,» skriver Torbjørn Lothe i dette innlegget.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern