Du er her

NYHETER

  • Et innledende grønt lys for Boeing 737 MAX

    Katastrofeutsatte Boeing 737 MAX. Boeing 737 MAX, flytypen som ventelig snart vil komme i kommersiell fart igjen. Illustrasjon: Boeing

    NYHET: USAs luftfartstilsyn ga i dag en grunnleggende tillatelse som betyr at den katastrofeutsatte flytypen Boeing 737 MAX ventelig i løpet av få måneder blir klarert for kommersielle flyvninger igjen.

  • Trygg Trafikk advarer mot svekket trafikkpoliti

    Svekket trafikkpoliti? «Det kanskje ikke alle vet, er at UP også avdekker mye annen kriminalitet når de er ute på veiene våre», skriver Trygg Trafikk-sjefen. Illustrasjonsfoto: Trygg Trafikk

    NYHET: Trafikksikkerheten vil bli svekket hvis regjeringen gjør alvor av tanker om å fordele Utrykningspolitiets (UPs) ressurser på politidistriktene, advarer Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen.

  • Elektrifisert distribusjon

    Elektrisk distribusjon. Det er etter hvert blitt mange elektriske distribusjonskjøretøyer å se i Norge. Nå skal de få følge av 300 nye, av typen som her vises frem. Foto: Amedia.

    NYHET: Amedia Distribusjon – distributør av aviser og andre produkter – melder at selskapet i de kommende måneder skal ta i bruk 300 små elektriske kjøretøyer.

  • Lang vei tilbake til gamle tider for luftfarten

    Korona og europeisk luftfart. «Et katastrofalt bilde for luftfartsbransjen», sier Eurocontrol-sjefen om den nye prognosen. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Tidligst i 2024, og kanskje først flere år senere, vil luftfarten i Europa være tilbake på aktivitetsnivået den var på i før-korona-året 2019, ifølge en ny prognose fra Eurocontrol, organisasjonen som arbeider for maksimal sikkerhet i europeisk luftfart.

  • Statlig drahjelp til gjenvinning av elbil-batterier

    Elbil-batterier. Enova ser en utfordring i at batteriteknologien er avhengig av materialer det er knapphet på, og at utvinningen av disse materialene medfører klimagassutslipp. Illustrasjon: Natalya Kudritskaya /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Det Fredrikstad-baserte pilotanlegget som med ny teknologi og på klimavennlig vis skal gjenvinne materialer fra brukte elbil-batterier får 43,5 millioner kroner i statlig drahjelp.

  • En mulig sammenslåing av store forskningsaktører

    Tett samarbeid, sammenslåing eller fortsatt hver for seg? Fire forskningsinstitusjoner har som mål å konkludere innen 1. juli. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Fire norske forskningsinstitutter – NGI, NILU, NIVA og IFE – vurderer å slå seg sammen, forklart med at de alle har aktiviteter knyttet til klima, energi, miljø og bygging av infrastruktur. 

  • Lastebilfolket ber om klarere koronaregler

    Veitransport i koronatiden. «Når danskene får det til, er det ingen grunn til å tro at ikke vi også skal kunne gjøre det», sier NLF-sjef Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen

    NYHET: Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har bedt samferdselsministeren om at myndighetene snarest utarbeider en veileder for hvordan transportnæringen skal tolke og håndtere koronaregelverket.

  • Klarering for Fehmarn-tunnelen

    Fehmarn-tunnelen. Tunnelen ventes å kreve investeringer på langt over 50 milliarder danske kroner. Illustrasjon: Femern

    NYHET: Veien til virkeliggjøring av en motorvei- og jernbanetunnel under Fehmarn Belt mellom Danmark og Tyskland synes ytterligere ryddet etter at klager mot prosjektet i ettermiddag ble avvist av en tysk forvaltningsdomstol.

  • Krav om hydrogenferge Bodø–Moskenes

    Hydrogendrevet fergedrift i vente på forbindelsen riksvei 80 Bodø–Røst–Værøy–Moskenes. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    NYHET: I den kommende anbudskonkurransen om fergedrift over Vestfjorden på forbindelsen Bodø–Moskenes vil regjeringen kreve bruk av hydrogenferger, melder Samferdselsdepartementet.

  • Økt maksfart for elrullestoler

    Maksfart for elektriske rullestoler. Fortere, men ikke like fort som elsparkesyklistene … Illustrasjonsfoto: BF Sandnes /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Brukere av elektriske rullestoler får fra nå av lov til å kjøre fortere enn før, men ikke like fort som for eksempel elsparkesyklister.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS