Du er her

NYHETER

  • Lang vei tilbake til gamle tider for luftfarten

    Korona og europeisk luftfart. «Et katastrofalt bilde for luftfartsbransjen», sier Eurocontrol-sjefen om den nye prognosen. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Tidligst i 2024, og kanskje først flere år senere, vil luftfarten i Europa være tilbake på aktivitetsnivået den var på i før-korona-året 2019, ifølge en ny prognose fra Eurocontrol, organisasjonen som arbeider for maksimal sikkerhet i europeisk luftfart.

  • Statlig drahjelp til gjenvinning av elbil-batterier

    Elbil-batterier. Enova ser en utfordring i at batteriteknologien er avhengig av materialer det er knapphet på, og at utvinningen av disse materialene medfører klimagassutslipp. Illustrasjon: Natalya Kudritskaya /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Det Fredrikstad-baserte pilotanlegget som med ny teknologi og på klimavennlig vis skal gjenvinne materialer fra brukte elbil-batterier får 43,5 millioner kroner i statlig drahjelp.

  • En mulig sammenslåing av store forskningsaktører

    Tett samarbeid, sammenslåing eller fortsatt hver for seg? Fire forskningsinstitusjoner har som mål å konkludere innen 1. juli. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Fire norske forskningsinstitutter – NGI, NILU, NIVA og IFE – vurderer å slå seg sammen, forklart med at de alle har aktiviteter knyttet til klima, energi, miljø og bygging av infrastruktur. 

  • Lastebilfolket ber om klarere koronaregler

    Veitransport i koronatiden. «Når danskene får det til, er det ingen grunn til å tro at ikke vi også skal kunne gjøre det», sier NLF-sjef Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen

    NYHET: Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har bedt samferdselsministeren om at myndighetene snarest utarbeider en veileder for hvordan transportnæringen skal tolke og håndtere koronaregelverket.

  • Klarering for Fehmarn-tunnelen

    Fehmarn-tunnelen. Tunnelen ventes å kreve investeringer på langt over 50 milliarder danske kroner. Illustrasjon: Femern

    NYHET: Veien til virkeliggjøring av en motorvei- og jernbanetunnel under Fehmarn Belt mellom Danmark og Tyskland synes ytterligere ryddet etter at klager mot prosjektet i ettermiddag ble avvist av en tysk forvaltningsdomstol.

  • Krav om hydrogenferge Bodø–Moskenes

    Hydrogendrevet fergedrift i vente på forbindelsen riksvei 80 Bodø–Røst–Værøy–Moskenes. Illustrasjonsfoto: Olav Heggø

    NYHET: I den kommende anbudskonkurransen om fergedrift over Vestfjorden på forbindelsen Bodø–Moskenes vil regjeringen kreve bruk av hydrogenferger, melder Samferdselsdepartementet.

  • Økt maksfart for elrullestoler

    Maksfart for elektriske rullestoler. Fortere, men ikke like fort som elsparkesyklistene … Illustrasjonsfoto: BF Sandnes /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Brukere av elektriske rullestoler får fra nå av lov til å kjøre fortere enn før, men ikke like fort som for eksempel elsparkesyklister.

  • Elektrifisering av transport sett som godt eksempel

    Elektrifisering i transportsektoren. Elfergen MF «Ampere», et tidlig eksempel på elektrifisering innen kysttransporten. Foto: Norled

    NYHET: Elektrifiseringen av Norge går for sakte, mener Elektroforeningen (EFO), som imidlertid ser elektrifiseringen innen transportsektoren som et eksempel til etterfølgelse.

  • Raskere og raskere vei Oslo–Trondheim

    Ny motorvei. Knut Arild Hareide, samferdselsminister, og Erna Solberg, statsminister, var på plass under dagens veiåpning. Det var også Håkon Harkestad, lærling i entreprenøren Veidekke, og det var han som klippet snoren. Foto: SD/Susanne Stephansen

    NYHET: Mye bygging av nye veistrekninger betyr at en kjøretur Oslo–Trondheim nå kan tilbakelegges innpå halvannen time raskere enn i 2009, ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide.

  • Transportpris til TØI-forsker

    Moderne Transport-prisen 2020. Inger Beate Hovi fikk overrakt prisen av Øyvind Ludt, Moderne Transports redaktør, og juryleder Eirill Bø, dosent ved Handelshøyskolen BI. Foto: F. Dahl

    NYHET: Den erfarne TØI-forskeren Inger Beate Hovi ble i dag utropt som 2020-vinner av den årlige Moderne Transport-prisen, som deles ut av fagpublikasjonen Moderne Transport.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS