Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: 42 personer mistet livet i den norske veitrafikken i månedene januar–mai, opp fra 39 omkomne i samme periode i fjor, ifølge foreløpige tall fra Statens vegvesen.
LITT AV HVERT: Til tider flere passasjerer enn det er plass til om bord – dette fremstår som brysomt for Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i hovedstadsområdet.
LITT AV HVERT: Regjeringen foreslår i dag overfor Stortinget at flere statlige kroner enn tidligere besluttet settes inn for å holde liv i samferdselssektoren gjennom koronakrisen.
LITT AV HVERT: Statlig støttet utbygging av 25 anlegg for hurtiglading i Troms og Finnmark skal gjøre det mer attraktivt å være elbilist nord i Norge.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern