Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Trafikken er i gang på danskenes nye og nær 1,4 km lange bro over Roskilde Fjord ved Frederikssund på Sjælland.
LITT AV HVERT: Etter blant annet trykk fra politikere i Hordaland har klima- og miljøminister Ola Elvestuen signalisert at han vil forsøke å åpne for at det kan stilles strengere miljøkrav til kommersielle bussaktører.
LITT AV HVERT: Etter at samferdselsministeren i januar ba store aktører i samferdsels-Norge om å få mer for pengene, har han i dag mottatt innspill som viser at, ja, det det kan han få.
LITT AV HVERT: Folk viser stor interesse for å leie elsparkesykler – og ifølge prissammenligningstjenesten Prisjakt.no også for å kjøpe sine egne.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern