Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Kommende år vil ventelig bringe 110 000 cruisepassasjerer fordelt på 64 skipsanløp til Göteborg, kraftig opp fra 60 000 passasjerer fordelt på 43 anløp i år, melder byens havneledelse.
LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet ser at ny teknologi i nye biler åpner muligheter for smalere kjørebaner og setter i gang forsøk for å finne ut hvor smale banene kan gjøres uten at det går på sikkerheten løs.
LITT AV HVERT: Store statlige Posten stikker seg igjen frem som foregangsfigur hva elektrifisering av kjøretøyparken angår, denne gang ved å ta i bruk fire store elvarebiler.
LITT AV HVERT: En endelig avgjørelse om hvor Larviks fremtidige jernbanestasjon skal ligge, er ikke tatt, men anbefalingen fra Bane NOR er klar: Stasjonen bør ligge i indre havn, opphøyet så å si på stylter, med passeringsmuligheter under.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern