Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Raskere og raskere vei Oslo–Trondheim

    Ny motorvei. Knut Arild Hareide, samferdselsminister, og Erna Solberg, statsminister, var på plass under dagens veiåpning. Det var også Håkon Harkestad, lærling i entreprenøren Veidekke, og det var han som klippet snoren. Foto: SD/Susanne Stephansen

    NYHET: Mye bygging av nye veistrekninger betyr at en kjøretur Oslo–Trondheim nå kan tilbakelegges innpå halvannen time raskere enn i 2009, ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide.

  • Transportpris til TØI-forsker

    Moderne Transport-prisen 2020. Inger Beate Hovi fikk overrakt prisen av Øyvind Ludt, Moderne Transports redaktør, og juryleder Eirill Bø, dosent ved Handelshøyskolen BI. Foto: F. Dahl

    NYHET: Den erfarne TØI-forskeren Inger Beate Hovi ble i dag utropt som 2020-vinner av den årlige Moderne Transport-prisen, som deles ut av fagpublikasjonen Moderne Transport.

  • Nye vrier i NTP-arbeidet

    NTP utarbeides. Mye spenning – ikke minst hva jernbanen angår – er knyttet til hva kommende vårs nye NTP vil by på av videre satsing. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Nye beregninger av kostnader og samfunnsøkonomisk lønnsomhet i ulike prosjekter trekkes nå inn i utarbeidelsen av Nasjonal transportplan for årene 2022–2033, ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide. 

  • Den påtroppende TØI-sjefen heter … Bjørne Grimsrud

    TØI-sjef. Bjørne Grimsrud, fra Statens vegvesen til Transportøkonomisk institutt. Foto: TØI

    NYHET: I ettermiddag ble det avslørt for TØI-folkene og verden for øvrig at Bjørne Grimsrud (57) er ansatt som ny sjef i TØI (Transportøkonomisk institutt), der han med tittelen direktør skal tiltre 1. januar.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS