Du er her

Nr. 10

  • Norge trenger en nasjonal ITS-plan

    Intelligente transportsystemer og løsninger (ITS) vil forandre hverdagen vår. Norge har alle forutsetninger for kunne få stort utbytte av de mulighetene teknologien gir til beste for miljøet, trafikksikkerheten og transporteffektiviteten. Interessen og kompetansen er der, men det er ikke nok trykk fra myndighetene. Det er behov for en nasjonal ITS-plan!

  • Leder nr. 10/2014

    Lastebiler og fortausgjengere

    Regjeringen har tatt og tar fortløpende noen tak for å gjøre lastebiltrafikken på norske vinterveier sikrere. Det er prisverdig.

  • Refleksjoner:

    Møkkavinter

    Det skjer hver eneste høst, så noen stor nyhet er det definitivt ikke at min verden på disse tider tilsmusses og forringes av piggdekkstøv og spylervæske. Samtidig tappes kontoen for betydelige beløp som følge av bil-vask-programmer som bensinstasjonene vet å ta seg altfor godt betalt for.

  • Feil vei i transportpolitikken

    Det er «helt meningsløst at store og økende mengder av godstransporten går på vei,» skriver kronikkforfatteren.

  • Hvorfor ikke flere kvinnelige forelesere?

    For dårlig kjønnsbalanse på TØI-kurset

    Vi har registrert at TØI igjen inviterer til det tradisjonsrike TØI-kurset. Kurset har i alle år hatt stor søkning fra hele sektoren, og er kjent for å ha høy kvalitet. Vi registrerer med undring at TØI stiller med en påfallende overvekt av mannlige forelesere på sitt introduksjonskurs i 2015.

  • Berlin satser på klimanøytralitet i 2050

    Verdens storbyer kan og må bli klimanøytrale. I dag står storbyene for 70 prosent av alle utslipp av drivhusgasser. Berlin vil nå gjøre noe med det.

  • Ei krone tapt

    Hvem er det som betaler alle disse millionene som forsinkete tog og køer på veiene koster oss?

  • Et resultat av revolusjonen:

    Ny energi i trafikktenkingen i Kairo

    Den trege trafikken i hovedstaden koster egypterne milliardbeløp i tapt arbeidsfortjeneste. Nå tar både it-gründere og myndigheter grep for å få has på Kairos beryktede trafikkorker.

  • Kampen om drosjekundene

    Uber – er fenomenet egentlig så unikt?

    Da Uber etablerte seg i Oslo og København i november, slo debatten om dette fenomenet ut i full blomst her i landet. Denne kommentaren er et forsøk på å oppklare noen av misforståelsene som har gjort seg gjeldende i debatten.

  • E134 Miljøvegen

    Eit nasjonalt problem som treng korrekt løysing

    Norsk næringsliv bør sjølvsagt ha sikker og forutsigbar transport mellom våre to mest folkerike og mest verdiskapande landsdelar. Effektiv hovudveg vidare til Kontinentet er og sers viktig.

Viser fra 1 til 10 av totalt 13 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS