Du er her

Nr. 6

  • Hvor farlig er egentlig promillekjøring?

    Alle vet at det er farlig å kjøre med promille. Ytterst få gjør det, og promillekjøring er ikke sosialt akseptert i Norge. Så da har vi vel løst det problemet? Langt ifra.

  • Leder nr. 6/2015

    Når sykkelen ikke frister

  • Fornebubane = Ringeriksbane

    Dette er et forslag til hvordan to store infrastrukturprosjekter kan bli til ett. Undertegnede har ingeniør-bakgrunn utenom jernbane og infrastruktur og ønsker å bidra med et konstruktivt innspill.

  • Regional og lokal planlegging:

    Nasjonale forventninger - til hvilken nytte?

    • Solberg-regjeringen har en annen tilnærming til regional og lokal planlegging enn hva Stoltenberg II-regjeringen hadde, fremholder Arvid Strand i denne kommentaren:
    • «Under Solberg har omtrent tre av fire saker fått et utfall i tråd med kommunen sitt vedtak, mens innsigelsesinstansene fikk støtte i omtrent seks av ti saker under Stoltenberg II»
  • Tyskerne satser på pedalene

    Tyskerne elsker bilen, men nå skal det også sykles. Målet er at antallet reiser med sykkel skal øke fra knapt 10 til 15 prosent de neste fem årene. I mange storbyer er ambisjonene mye høyere.

  • Oslos ytterområder:

    Dårlig kollektivtilbud og gratis jobbparkering forhindrer klimagevinst

    Mange som bruker bil til og fra arbeidsplasser i Oslos ytterområder kunne tenke seg å reise kollektivt hvis kollektivtilbudet ga dem rimelig anledning til det og de ikke hadde tilbud om gratisparkering på jobben, fremgår det av en TØI-undersøkelse.

  • 2014 - Et godt år for Norge, men...

    Et dårlig år for trafikksikkerhet i Europa

    25 845 mennesker ble drept i trafikken i EUs 28 medlemsland i 2014, etter en reduksjon på bare 0,6 % fra året før. Dette er altfor lite dersom EUs mål for trafikksikkerhet skal oppfylles. Men i Norge går det bedre...

  • Kart-milliardene

    Da jeg kjørte de første testbilene med innebygget navigasjonssystem mot slutten av 1980-tallet, kunne mye rart skje hvis jeg fulgte instruksjonene fra elektronikken slavisk. Jeg ble hyppig henvist til veier som ikke fantes, eller jeg ble ledet inn på veier som slett ikke var egnet til å bringe meg dit jeg ville.

  • Persontransport i fremtidens byer:

    Mer teknologistyrt, mer kollektivbasert

    Mange av de 280 samferdselsekspertene som deltok i en delfi-undersøkelse tror at fremtidens persontransporter i norske byer vil bli dominert av ny teknologi, sentralisering av familieboliger og et styrket kollektivtilbud. Det finnes samtidig motsetningsfylte visjoner i ekspertpanelet om hvordan fremtidens byer i Norge vil kunne se ut om 35 år.

  • Lokale utslipp fra Euro 6-personbiler og Euro VI-bybusser:

    En ny personbil kan forurense mer enn en ny buss!

    «Vi undersøkte seks bybusser med dieselmotor i krevende bykjøringssykluser ved romtemperatur. Det gjennomsnittlige utslippet av NOx var så lavt som 0,12 g/km, altså faktisk en tredjedel av det gjennomsnittlige NOx-utslippet fra de testete dieselpersonbilene!», skriver Christian Weber i denne artikkelen.

Viser fra 1 til 10 av totalt 12 artikler

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS