Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Opptil tre av fire nye personbiler som selges i Norge i 2020 vil være ladbare, mens opptil seks av ti vil være helelektriske, spår Bilimportørenes Landsforening (BIL).
LITT AV HVERT: Det nettopp tilbakelagte 2019 kan sees som et gjennombruddsår for utslippsfrie busser i Norge, mener miljøstiftelsen ZERO.
LITT AV HVERT: Innen ti år kan Bybanen i Bergen bli førerløs. Det blir en lang vei før en kommer så langt, med tusenvis av kilometer med testkjøring og nødvendig godkjenning av Jernbanetilsynet. Men hvis alt går etter planen, kan Bergen bli den første byen i verden med en førerløs bybane.
LITT AV HVERT: Anette Aanesland (52) er ansatt som adm. direktør i det statlige veibyggingsselskapet Nye Veier, etter å ha vært direktør for teknologi og utbyggingsstrategi i selskapet fra det ble etablert i 2016.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern