Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Redere som vurderer å etablere nye eller oppgradere eksisterende godsruter innenfor EØS-området med EØS-flaggede skip, inviteres av Kystverket til å søke om pengetilskudd.
LITT AV HVERT: Veksten vi har sett i kollektivtransporten viser at utviklingen går i riktig retning, poengterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han for femte året på rad gjestet Kollektivforums årskonferanse.
LITT AV HVERT: Når vannverk, elektrisitetsverk og andre aktører må betale areal-leie for å drive gravearbeid i travle gater i rushtiden, stimuleres de til å legge opp arbeidet annerledes, med mindre trafikkork som resultat, viser forsøk i Storbritannia.
LITT AV HVERT: Dansk politi reagerte med en bot på 508 000 danske kroner da kontrollen av et bulgarsk vogntog avslørte juks med kjøre- og hviletiden.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern