Massevis av tilsynelatende godt lappete veihull i Danmark kontra massevis av åpenbart dårlig lappete veihull i Norge ...
De nye rensekravene som er i anmarsj for nye biler, store som små, vil kunne redusere de skadelige avgassutslippene vesentlig i virkelig bytrafikk, viser forsøk TØI har gjort.
«En av informantene fortalte at han ’får adrenalin’ av å kjøre fort, mens en annen fortalte at han kjenner et ’kick’ når han kjører i over 200 km/t», skriver Marthe Bøe i denne artikkelen.
Ledige bilpassasjerseter utgjør «den suverent største transportkapasiteten i hele transportsystemet», skriver Sigmund Riis i dette innlegget.
Ja, det er god grunn til å ta en tunneltenkepause slik red. anbefaler i august-utgaven av Samferdsel (nr. 6 – 2013). Det er heller ingen tvil om at de tunge trailerne er mer utsatt for brann ved 7 % enn ved 5 % stigning. Men det trengs nok mer enn disse få prosentene før sikkerheten i biltunnelene blir tilfredsstillende.
Innsenderen og hans arbeidsgiver var blant de mange taperne da Bymiljøetaten i Oslo kommune utpekte vinneren av et oppdrag knyttet til fremtidig sykkelstrategi. I dette innlegget retter han et kritisk søkelys mot etatens fremgangsmåte.
Nylig fikk jeg et brev fra en tidligere kollega om «en meget ubehagelig drosjetur».
Jeg hadde denne gangen tenkt å reflektere litt rundt asfalt. For jeg må innrømme at jeg forundres over hvor vanskelig det synes å være å legge asfalt i Norge sammenlignet med i andre land. Spesielt gjelder det der asfalten fra tid til annen må repareres.
«Er det på tide med litt realitetsorientering? Eller må vi tvert imot forlate tanken om at transportetterspørselen skal fortsette å vokse? Det synes klart at togradersmålet ikke kan nås med mindre denne utviklingen forhindres eller bremses.» Lasse Fridstrøm stiller noen provoserende spørsmål i denne månedens TEMPO-spalte.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern