Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Med sine 375 vogner, lastet med mangan, har et tog i Sør-Afrika satt ny verdensrekord hva antall vogner angår, ifølge den sørafrikanske togoperatøren Transnet.
LITT AV HVERT: Veistrekninger på i alt 1200 km i Sverige skal før årets utløp skiltes med nye fartsgrenser, og det dreier seg for det meste om senket maksfart, melder Trafikverket.
LITT AV HVERT: Oslo og Singapore skal ifølge en intensjonsavtale inngått i dag utveksle kunnskap om kollektivtransport.
LITT AV HVERT: Den enkelte danske kommune skal kunne gi lavutslipps- og elbiler, målt mot bensin- og dieselbiler, en så stor prisreduksjon på parkering som kommunen selv ønsker, melder Transport- og Boligministeriet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern