Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT. Med et bidrag bestående av en vond-ulykke-kortfilm og syv tilhørende plakater ble Ruben Anda ved Elvebakken videregående skole i Oslo vinner av en konkurranse der det gjaldt å lage den beste kampanjen mot fyllekjøring.
LITT AV HVERT: Utenlandsferger som eventuelt ikke benytter landstrøm når de ligger til kai i Oslo, skal fra kommende årsskifte straffes med et miljøgebyr, har styret i Oslo Havn KF bestemt.
LITT AV HVERT: Regjeringen ønsker at norske lastebilsjåførers sosiale interesser og norske lastebileieres kommersielle interesser skal ivaretas bedre enn hva EU-kommisjonen har lagt opp til. I dag er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Brussel og viser at Norge mener alvor.
LITT AV HVERT: Finlands energi- og klimastrategi har som ett av sine mål at omfanget av gåing og sykling skal øke med 30 prosent innen år 2030. Denne måneden har landets transportmyndigheter satt i gang en to år lang kampanje som skal bidra til at målet blir nådd.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern