Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Fyllekjøring, og et veldig vondt resultat …

    LITT AV HVERT. Med et bidrag bestående av en vond-ulykke-kortfilm og syv tilhørende plakater ble Ruben Anda ved Elvebakken videregående skole i Oslo vinner av en konkurranse der det gjaldt å lage den beste kampanjen mot fyllekjøring.

     

  • Pisk og gulrot for en miljøvennlig havn

    LITT AV HVERT: Utenlandsferger som eventuelt ikke benytter landstrøm når de ligger til kai i Oslo, skal fra kommende årsskifte straffes med et miljøgebyr, har styret i Oslo Havn KF bestemt.

  • Norsk kamp til fordel for lastebilsjåfører og -eiere

    LITT AV HVERT: Regjeringen ønsker at norske lastebilsjåførers sosiale interesser og norske lastebileieres kommersielle interesser skal ivaretas bedre enn hva EU-kommisjonen har lagt opp til. I dag er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Brussel og viser at Norge mener alvor.

  • Også finnene skal gå og sykle

    LITT AV HVERT: Finlands energi- og klimastrategi har som ett av sine mål at omfanget av gåing og sykling skal øke med 30 prosent innen år 2030. Denne måneden har landets transportmyndigheter satt i gang en to år lang kampanje som skal bidra til at målet blir nådd.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS