Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Testingen av nye Oslo-trikker trekker i langdrag. Mye tyder etter hva Samferdsel forstår på at kjøring av en første ny trikk med betalende passasjerer om bord ikke vil finne sted før om opptil flere uker.
NYHET: EU-kommisjonen planlegger å stenge halvparten av sine 50 kontorbygninger i Brussel de kommende 10 årene, til fordel for mer hjemmearbeid og et redusert klimaavtrykk, melder publikasjonen Politico.
NYHET: Samferdsel skal leve videre, men snart ikke lenger i den fasong fagpublikasjonen i årevis har hatt – som et forum for samferdselsrelaterte fagartikler og meningsytringer levert fra ulike miljøer.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern